Arsacal
button
button
button
button


Zoeken

Zoek pagina's met de zoekwoorden:

én én


Zoekresultaten voor “Maria als Moeder”

Gebedsdag Vrouwe van alle volkeren in Heiloo
overweging_preek - maandag, 5 juni 2023
Zondag 4 juni werd in het sfeervolle heiligdom van Onze Lieve Vrouw ter Nood in Heiloo de gebedsdag gehouden ter ere van Maria Moeder en Vrouwe van alle Volken, een devotie die ons bijzonder te binnen brengt dat alle mensen van welk ras, taal of afkomst zij ook zijn, tot het grote mensengezin behoren waarover Maria als Moeder van ons allen waakt door haar voorspraak en bemiddeling in dienst van Jezus haar Zoon. Een klein verslag van een mooie en druk bezochte dag.



Maria Tenhemelopneming bij Onze Lieve Vrouw ter Nood
overweging_preek - vrijdag, 12 augustus 2022
Zondagmiddag 14 augustus heb ik de Eucharistie gevierd in Heiloo met de processie voor het feest van Maria Tenhemelopneming. Ook op het feest zelf, 15 augustus, is er een plechtige en feestelijke Mis met mgr. Ron van den Hout, Bisschop van Groningen-Leeuwarden. Die begint om 12.00 uur. Hoe was de viering op zondagmiddag?



Gebedsdag in Amsterdam
overweging_preek - zaterdag, 28 mei 2022
Zaterdag 28 mei werd in Amsterdam de Gebedsdag gevierd ter ere van de Vrouwe van Alle Volkeren. Die dag was nog in digitale vorm,maar dat had ook voordelen. Velen waren verbonden met de kapel in Amsterdam en in tien talen werden de verschillende bijdragen vertaald. Maar waarom deze devotie?



Kapel van de Vrouwe van alle Volkeren
nieuws - woensdag, 2 september 2020
Woensdag 2 september heb ik in het kader van de hernieuwde) kennismaking met het bisdom een bezoek gebracht aan de kapel van de Vrouwe van alle Volkeren, pater Gabriel en de zusters van de Familie van Maria.



Goede Vrijdag
overweging_preek - vrijdag, 10 april 2020
In ons menselijk lijden komen allerlei vragen naar voren: waarom wordt me dit aangedaan? En er kunnen allerlei menselijke factoren zijn: veel lijden wordt anderen aangedaan doordat mensen voor zichzelf kiezen, zelf voordeel willen behalen, goed uit een situatie willen komen. Maar dat is nog maar de buitenkant. Die is er ook en die doet pijn. Tegelijk is er een binnenkant. In het lijden kunnen we een zending, een missie beleven. Hoe? Laten we naar Jezus kijken.



Drie Maria-preken van paus Franciscus
artikel_maria - maandag, 6 april 2020
Paus Franciscus heeft bij gelegenheid van het feest van Onze Lieve Vrouw van Guadalupe (12 december) in de Sint Pieter een preek gehouden ‘voor de vuist weg’, waarin hij onder meer sprak over de vraag of het wenselijk is om tot een nieuwe dogmaverklaring te komen, met name een vijfde dogma over Maria’s medewerking aan de verlossing. Op vrijdag 3 april 2020 heeft de paus dit herhaald in het preekje dat hij bij de ochtendmis in Santa Marta hield: er is één Verlosser en die titel moet niet herhaald worden. Het is duidelijk dat paus Franciscus het gebruik van de titel ‘medeverlosseres’ niet ziet zitten. Hoe moeten we hier mee omgaan?



nieuws - dinsdag, 6 maart 2018
De Congregatie voor de sacramenten en de eredienst in Rome heeft met goedkeuring van paus Franciscus bepaald dat op de tweede Pinksterdag voortaan de (verplichte) gedachtenis zal worden gevierd van Maria, moeder van de Kerk.



Laat Maria aan het roer van je leven staan!
overweging_preek - zondag, 22 mei 2016
Op zondag 22 mei werd in het Forum Centre van de Rai in Amsterdam de drukbezochte gebedsdag voor de Vrouwe van alle Volkeren gehouden: de Eucharistieviering met bisschop Jozef Punt, een indrukwekkend getuigenis van de Nigeriaanse bisschop Doeme, een lezing van prof. Mark Miravalle en een Lof ter afsluiting.



artikel_maria - zondag, 24 april 2016
De geboorte van Jezus Christus komt in het Lucas-evangelie niet alleen naar voren als een hoogtepunt maar ook als een definitieve wending in de geschiedenis. Niet voor niets zegt de engel tot Maria dat Jezus, de beloofde Verlosser, voor eeuwig koning zal zijn. Dit eschatologisch accent wordt versterkt door de impliciete verwijzing naar oudtestamentische passages



Inspiratiedag in Heiloo
overweging_bezinning - vrijdag, 22 januari 2016
Op 22 januari was er een inspiratiedag voor alle pastorale krachten in het kader van het jaar van barmhartigheid in het diocesaan centrum bij O.L. Vrouw ter Nood in Heiloo. De ruim vijftig deelnemers maakten een programma mee waarin plaats was voor het vieren van de Eucharistie, ontmoeting met elkaar, uitwisseling en een getuigenis van een echtpaar dat de bisschoppensynode over het gezin had meegemaakt en van twee broeders van een nieuwe gemeenschap die in het centrum van Brusselwerkzaam zijn.



Maria in het leven van de paus
artikel_maria - dinsdag, 29 november 2011
Het is algemeen bekend dat de dienaar Gods paus Johannes Paulus II een grote liefde en verering voor de maagd Maria had. Dat blijkt uit de wapenspreuk “Totus tuus” (“Geheel de uwe”) die hij gekozen had en waarvan de woorden het begin vormen van een akte van totale toewijding aan de moeder van God . Dat blijkt ook uit de geschiedenis van zijn priesterroeping waarover deze paus terugblikkend bij gelegenheid van zijn gouden priesterjubileum, schreef.